الأربعاء، 13 يوليو 2011

مولد الرياسه ( الريس حنفى )

on Sunday, June 12, 2011 at 11:27am
اااااااه يانا يا مااااااا اه والله على اللى بشوفه قدام عنيا الايام دى يخلينى مقولش غير كده ..ليه بس يابنى مالك فيه ايه ...لا ابدا ياسيدى كان فى وخلص وبعتنا نجيب .....بقيت بكلم نفسى وارد عليها فى نفس اللحظه  وبقيت بحلم وانا صاحى وبقيت ماشى وانا نايم ....العباره سيدى الفاضل باختصار هيا ان كل الناس بقيت زايطه بنفس المعنى كده والله بس فى زياطه على القد او مستخبيه او مداريه لكن اخوانا بتوع الرياسه دول على عينك يا بيه ...بقرأ كل يوم فى الجرايد عن مرشح جديد نازل انتخبات الرياسه....حلو اوووى رائع وجميل ومبهج ...انت مين بقى انت ياعم الحاج انا مواطن مصرى وليا حق الترشح فى الانتخابات ...ايوه ماشى ادينى اماره طيب بصفتك ايه نازل ..وانت مالك انت انا نازل وخلاص هو كان كتب كتاب امك ياعم ؟؟ وصل الان عدد مرشحى الرياسه لعدد 30 واحد ومن ال 30 دول بقى واحده بنت قصدى قصدى واحده ست....عارفين لأ مش عارفين ؟؟ !!! طب عرفنا انت  ياعم المشهد اللى بيحصل قدامى ده فكرنى بفيلم عسكر فى المعكسر لما ابوه قاله وهما رايحين يخطبوا سعديه ده انا اتجوزت امك ب 10 بيضات !!!! الموضوع قد كده سهل و ممتع وبسيط كده ان اى حد يقول انا نازل الانتخابات ولا هو اى كلام وخلاص انا والله احيانا كتير بقعد اكلم نفسى فى الشارع لما اشوف يافطه مكتوب عليها مرشحكم لانتخبات الرياسه ؟؟؟ هيا الناس دى كلها عايشه معانا فى البلد ولا كانوا من ايام السلطان عز الدين ايمن !!! ولان طبعا مكنش فى السلطان ايمن بس حاسس انه ممكن يكون فى ليه لأ.....فضلت احلل الواقع ده مع الناس اللى حواليا لحد ماوصلت لتحليل جزئى وكلى سوا فى نفس الوقت وللامانه انا مش مقتنع بالتحليلين دول اول واحد اللى هو كلى ده ان ممكن يكون اللى نازل انتخابات ده واحد نفسه يشترى بدله جديده وينزل يقف قدام لجان الانتخابات الصبح والعيال يشاوره عليه ويقوله هو ده اللى بينتخبوه جوه او صحفى يعدى عليه يقوله توقعات حضرتك ايه يرد يقوله احنا بنعمل اللى علينا والباقى على الله !!!!! اما التحليل التانى انه ممكن يكون عنده فراغ عاطفى حتما ولابد وحيثما او ومش لاقى حاجه يعملها فى البيت ومراته مطلعه تيت تيت اهله فقالك اشوف حاجه اشغل بيها نفسى الكام شهر دول...وبما أننا جبنا سيره الريس احب اقول لكل الناس اللى بتقول احنا اسفين ياريس( قالولى الريس هو الرمز قولت الرمز مصر الغاليه عليا قالولى الريس هو بابا قولتلهم مصر هيا اللى امى ومتجوزتش غير النيل ومعندهاش دره وهو ابويا قالولى الريس هو القدوه قولتلهم القدوره هو الشهيد اخويا) ....ااااه يابلد مكنش فيكى غير ريس واحد بس ولو كان عايش معانا دلوقتى مكنش رضى باللى بنشوفه ده كان ريس بمعنى الكلمه اينعم احيانا كلمته مكنتش بتمشى بس كان راجل وملووو هدومه الله يرحمك ياريس حنفى

هناك 3 تعليقات:

  1. انا اصلا مش حشارك في المهزله دي و مش حرشح حد .. انا حساهم بيهيصوا و عاوزين شويه شهره و خلاص و بيتاجروا بالناس الغلابه قليلي التعليم و الثقافه .. بجد دي اكتر ناس بخاف منها ... الله يحرقهم كلهم
    بس موضوع جميل قوي

    ردحذف
  2. جميل جدااااااااااا .....سلمت يداك...نفس الحاجة عجبانى بساطة الاسلوب والكلام من القلب. KEEP UP THE GOOD WORK

    ردحذف
  3. ههههههههههههههههههه....انا لما انتا قولت الريس حنفي افتكرت الراجل بتاع "وعشان هو ليه قرايب...مهمييييييييييين" =))

    ردحذف